Ga naar de inhoud
Scheepswerf de Vlijt

Scheepswerf de Vlijt

Menu
  • Home
  • Over deze website
  • Scheepsbouwfamilie De Vries
Menu

“Mimi” en “Rana”, Winterberging, 1923 – 1925, deel II

Gepubliceerd op maart 2, 2015mei 30, 2025 door Huib de Vries

“Mimi”
P.H. het Lam, makelaar te Amsterdam, was in 1923 met zijn houten boeier “MIMI”, lengte 8.17 meter, diepgang 0.62 m, een van de allereerste klanten van de jonge scheepsbouwers van “De Vlijt”.  De boeier was in 1908 gebouwd bij Lolke Lantinga in IJlst voor P.C. Andrea uit Sneek. Het Lam was eigenaar van de “Mimi” van 1921 tot ongeveer 1930. De ligplaats was Aalsmeer. Er werden verschillende reparaties uitgevoerd die nog precies in het oude “Verkoopboek 1923-1927” zijn terug te vinden.

Scan 505

 Het eerste Verkoopboek van De Vlijt 

De betimmering boven het dek werd afgeschraapt en gelakt, evenals het rondhout, dit kostte ƒ 24,30. Nog een paar andere bedragen: twee kan carbolineum ƒ0,40, zes ons jachtlak ƒ 1,80, twee kan koolteer ƒ 0,40… Het winterbergloon op de scheepswerf bedroeg dat jaar ƒ 50

2817605899

 De “Mimi”, van eigenaar Andrea                          (archief SSRP)

Het Lam bezat ook het houten kielzeiljacht “Phoca”, overdekt, met een sloeptuig van 35 m2 . De afmetingen waren 9.00 x 2.30 x 1.40, de hulpmotor was van het merk Pirat. Dit zeiljacht was in 1919 gebouwd bij Gebr. K. en H. Langenberg, Nieuwebrug. Ook dit schip had een ligplaats in Aalsmeer. In de zomer van 1924 werd op scheepswerf “De Vlijt” de “Phoca” boven de waterlijn ‘gebreeuwd en gestopt’, daarvoor werd 1 rol katoen van ƒ 0,65 en 1 kg stopverf van ƒ 0,60 gebruikt. Voor de 12 uur arbeid werd een loon van ƒ 10,50 berekend.
De winterberging kostte in 1923 – 1924 ƒ 50

MIMI

 “Mimi” in de 21ste eeuw              (archief SSRP)

“Rana” 
W. Jongejan uit Amsterdam was een bekende watersporter, hij was bestuurslid van verschillende verenigingen en onder andere enige tijd voorzitter van “Westend” in Aalsmeer. Met zijn houten boeier “RANA”, (overdekt, lengte 8.05 m, breedte3.10 m) kwam hij voor reparatie bij de gebroeders De Vries. Deze boeier was in 1895 gebouwd bij Lolke Lantinga in IJlst, Jongejan was eigenaar van 1917 tot 1927. De “Rana” verbrandde in 2004 tijdens de restauratie op een scheepswerf in Uitwellingerga. Omstreeks 1923 lag het schip in Aalsmeer. Enkele posten uit het “Verkoopboek”: “Rana” op de helling halen ƒ 10, , dichtmaken 1 rol katoen ƒ 0,30, onder de waterlijn schoonmaken en teren, 4 kan ƒ 1,20, arbeidsloon 27 uur ƒ 21,80

W. Jongejan, 1940
W. Jongejan, omstreeks 1940,  foto uit Het Handelsblad

In 1927 werd de “Rana” verkocht aan P.H. Bussemaker die in Aalsmeer woonde.

S263902Rana_599_XL-COR_0-2

 Model van de “Rana”        (archief SSRP)

Beretanden van de Rana

Twee beretanden afkomstig van de boeier “Rana”
Beretanden zijn verticale klampen tegen de buitenzijde van het boeisel bevestigd

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Welkom!

Scheepswerf De Vlijt was de naam van wat tegenwoordig Koninklijke De Vries Scheepsbouw uit Aalsmeer is. Huib de Vries, nazaat van de grondleggers van deze scheepswerf, beschrijft op deze website de geschiedenis van zeil- en motorschepen, die werden gebouwd tussen 1906 en 1985. Lees meer

Categorieën

  • Aalsmeerse vaartuigen
  • Bijzondere verhalen
  • Featured
  • Foto's
  • Grundels
  • Historie familie De Vries
  • Motorjachten
  • Pramen
  • Punters
  • Sloepen
  • Sloepen en vletten
  • Speciaal vaartuigen
  • Uncategorized
  • Zeiljachten