Ga naar de inhoud
Scheepswerf de Vlijt

Scheepswerf de Vlijt

Menu
  • Home
  • Over deze website
  • Scheepsbouwfamilie De Vries
Menu

Het tweede leven van de “Robert Jan”

Gepubliceerd op oktober 25, 2013 door Huib de Vries

Vooco

Op deze website is eerder een hoofdstuk verschenen over de “Robert Jan”, een Voocokruiser uit 1933. Dit motorjachtje was een van de eerste stalen boten die op scheepswerf De Vlijt werd gemaakt. De lengte was 7.75 m, de breedte 2.50 m en alles aan de romp was geklonken.

Robert jan 4nov32

De eigenaar en zijn familie waren echte watersporters, meer dan 15 jaar genoten ze van hun schip. Tot 1949, toen werd een nieuw, stalen motorjacht van 13 meter in gebruik genomen. Ook dit schip, ‘Ibis’, was door De Vries in Aalsmeer gebouwd, het is nog altijd in de vaart.

Verdwenen

In de winter van 1948 werd de ‘Robert Jan’ verkocht aan iemand die in de buurt van Haarlem woonde. Wat er daarna met dit degelijk gebouwde motorjachtje gebeurde, is niet meer te achterhalen. Gezonken, gesloopt of ingrijpend verbouwd?

Amsterdam-20120503-00081Donkergroen en met een buitenmodel kabelaring…
Tachtig jaar na de eerste tewaterlating, in 2013, kwam er een antwoord op deze vragen. Pas nu blijkt dat in de loop van de jaren de complete mahoniehouten opbouw van het motorjacht is verdwenen. De romp was donkergroen geschilderd en voorzien van een buitenmodel kabelaring.

Identificatie

De tegenwoordige eigenaar zag de boot in deze staat in Amsterdam te koop liggen. Gelukkig is hij scheepsbouwkundige en daardoor wist hij na inspectie dat dit iets bijzonders was. Uiteindelijk kreeg hij de oude foto’s en tekeningen van de vroegere ‘Robert Jan’ in handen en daardoor aangemoedigd ging hij nauwgezet verder met zijn onderzoek.

Afbeelding

Links achterschip, roer en schroef in 2013 en rechts op de Hiswa in 1933

De afmetingen van de romp klopten, de vorm van spiegel en steven kwamen overeen met het oorspronkelijke model.

IMG_2509

Spanten, huidplaten en klinkwerk uit 1932 -1933. Het patrijspoortje is nieuw

Het klinkwerk van de romp was destijds prachtig uitgevoerd en ook de vorm van de staalplaten van de romp waren origineel.

Afbeelding 5

Boven 1948 en onder 2013

Met Photoshop werden de oude en nieuwe foto’s over elkaar heen gelegd: er bleek geen twijfel mogelijk. De aftandse boot uit een Amsterdamse gracht was niets minder dan de vroegere ‘Robert Jan’!

Herbouw

Tegenwoordig is in de jachtwereld het woord ‘refit’ een bekend begrip geworden. Hier kunnen we echter wel speken van een totale herbouw, waarbij alleen de oude romp werd bewaard. Eén concessie werd gedaan, in het voorschip werd aan bak- en stuurboord een patrijspoortje ingebouwd. Het is een prachtig schip geworden en duidelijk is zichtbaar dat met veel liefde en kennis een enorm werk is verricht. De nieuwe naam luidt “de Keizer”. Tachtig jaar oud, maar een tweede leven met minstens zoveel jaren ligt in het verschiet!

IMG_0083

2013, “de Keizer” in Amsterdam

1 gedachte over “Het tweede leven van de “Robert Jan””

  1. Pingback: Voocookruiser 1933 gerestaureerd | Bootjesgek.nl

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Welkom!

Scheepswerf De Vlijt was de naam van wat tegenwoordig Koninklijke De Vries Scheepsbouw uit Aalsmeer is. Huib de Vries, nazaat van de grondleggers van deze scheepswerf, beschrijft op deze website de geschiedenis van zeil- en motorschepen, die werden gebouwd tussen 1906 en 1985. Lees meer

Categorieën

  • Aalsmeerse vaartuigen
  • Bijzondere verhalen
  • Featured
  • Foto's
  • Grundels
  • Historie familie De Vries
  • Motorjachten
  • Pramen
  • Punters
  • Sloepen
  • Sloepen en vletten
  • Speciaal vaartuigen
  • Uncategorized
  • Zeiljachten