Ga naar de inhoud
Scheepswerf de Vlijt

Scheepswerf de Vlijt

Menu
  • Home
  • Over deze website
  • Scheepsbouwfamilie De Vries
Menu

Pontonniers motorboten, 1939

Gepubliceerd op oktober 18, 2013mei 30, 2025 door Huib de Vries

Mobilisatie 1939

Het ministerie van Defensie verleende in de laatste maanden van 1939 enorm veel opdrachten aan allerlei bedrijven. Ook voor scheepswerf ‘De Vlijt’, waar in die periode regelmatig voor het Corps Pontonniers in Dordrecht boten werden gebouwd. Zie op deze website onder andere de hoofdstukken: ‘Aluminium boten’, ‘Zes sleepboten’ en ‘Spantloze pontons’.

Afbeelding 1

Pontonniers Motorboot, tekening 1034-1,  H.W. de Voogt, 4 oktober 1939

H.W. de Voogt ontwierp een serie van 15 stalen motorboten met een lengte van 7 meter, breedte 2.20 m een diepgang van 0.64 meter. Ze werden voorzien van een Ford-A benzinemotor waarvan niet meer te achterhalen is hoeveel pk’s ze leverden. Het bedrijf van Fred J. Kemper uit Schiedam was de leverancier van deze motoren.

353-3

Bouw

In de week van 18 tot 24 november 1939 werd op de werf door de ijzerwerkers met de bouw begonnen. De romp was van 3 mm SM staal, geklonken op de spanten. Onder de romp kwamen twee scheggen ‘in stroomlijnvorm’, deze werden aan het schip gelast. De open cockpit kreeg vurenhouten vloeren maar de banken, de motorkast en de stuurkast waren van Java teak. De 15 stuurwielen werden door de firma Koetse uit Hoogezand geleverd. Onder de waterlijn werden de boten geteerd, boven water kregen ze een grijze verflaag. Het teakhout werd eenmaal met lijnolie bestreken en daarna twee maal met ‘harpuis’, dat was een langdurig gekookt mengsel van gele hars en lijnolie.

353-1
Op de bakboordzijde van de stuurkast werd een Bosch-Eisemann zoeklicht gemonteerd. Rondom de romp kwam een ‘stootbossing’ met een diameter van 80 mm, gemaakt van langvezelig, blank kokostouw. De aanneemprijs per boot was 1840 gulden, voor de 15 boten werd de prijs dus  ƒ 27.600,–

Mei 1940

Hoewel de internationale spanning toenam, bereikte de oorlog Nederland waarschijnlijk sneller dan werd verwacht. In februari en maart 1940 kreeg men op de werf  vanuit Dordrecht verschillende keren van kapitein Van der Flier de opdracht om de bouw van deze 15 boten geheim te houden.

353-2

Geheimhouding van defensieorders, 18 maart 1940

De bouw zelf verliep voorspoedig, de eerste boot werd als testmodel op 21 maart 1940 bij de Pontonniers afgeleverd. Op 13 april volgden vier boten en op 30 april nog eens twee. Toen op 10 mei 1940 de oorlog uitbrak lagen er drie boten op werf te wachten om afgeleverd te worden. Eén was bijna klaar en de laatste vier konden binnen enkele weken gereed zijn.

Slot

Zeven boten waren dus afgeleverd en acht lagen nog op de scheepswerf in Aalsmeer. Waarschijnlijk zijn deze laatste omstreeks juli 1940 afgeleverd, maar hier is geen duidelijkheid over. Wel is duidelijk dat de Nederlandse pontonniers niets meer met deze vijftien motorboten hebben kunnen doen, daarvoor was het toen te laat.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Welkom!

Scheepswerf De Vlijt was de naam van wat tegenwoordig Koninklijke De Vries Scheepsbouw uit Aalsmeer is. Huib de Vries, nazaat van de grondleggers van deze scheepswerf, beschrijft op deze website de geschiedenis van zeil- en motorschepen, die werden gebouwd tussen 1906 en 1985. Lees meer

Categorieën

  • Aalsmeerse vaartuigen
  • Bijzondere verhalen
  • Featured
  • Foto's
  • Grundels
  • Historie familie De Vries
  • Motorjachten
  • Pramen
  • Punters
  • Sloepen
  • Sloepen en vletten
  • Speciaal vaartuigen
  • Uncategorized
  • Zeiljachten