Na 1960 sloeg de scheepswerf in Aalsmeer een andere richting in. Vanaf die tijd werden er bijna geen houten schepen of zeiljachten meer gemaakt. Zo was bouwnummer 588 een uitzondering want onder dit nummer werden begin 1964 twee mahoniehouten 12 voetsjollen op stapel gezet.
2005, 12 voetsjol 657, bouwnummer 588 foto J. Brijder
Meester jollenbouwer Jan Berkelaar werd 65 en ging met pensioen en met hem werd een tijdperk afgesloten.
Jan Berkelaar in 1948, foto Paul Huf
Grote, stalen motorjachten hadden het definitief van de houten zeiljachten gewonnen. Op de werf van De Vries werden in deze jaren verschillende stalen jachten van het type ‘Caravelle’ voor de Italiaanse bouwer en ontwerper Carlo Riva gebouwd. Een bekend jacht uit deze serie was de 22.50 meter lange ‘Serena’. In maart 1964 werd dit schip op de HISWA in Amsterdam geëxposeerd, samen met een mahoniehouten 12 voetsjol van bouwnummer 588.
Hiswa 1964
Beide jollen waren in 1964 voor eigen rekening van De Vries op de scheepswerf Westeinder gebouwd, de eerste werd in opdracht van de werf in 1966 gemeten en kort daarna waarschijnlijk via jachthaven H. Kersken uit Kudelstaart naar Zwitserland verkocht. Het zeilnummer was 653, de naam “Jolly Roger”, Z 18. De tweede jol stond samen met de ‘Serena’ op de Hiswa. Op de foto is van de jol alleen een stukje van het zeil te zien, helemaal achter het grote motorjacht.
Nauwelijks zichtbaar is het jollenzeiltje achter de Caravelle
Het dagblad “Trouw” schreef: naast de Caravelle toont De Vlijt ook een twaalfvoetsjol (een houten zeiljacht). Deze toevoeging komt bij ons
nu nogal vermakelijk over! Na de tentoonstelling vertrok de ‘Serena’ per zeeschip naar Marseille en de twaalfvoetsjol keerde naar Aalsmeer terug. Tijdens de Hiswa werden de volgende gegevens over de jol verstrekt: huid en afwerking van mahonie, eiken constructiedelen. Bevestigingsbouten, nagels etc. van brons en koper. Beslagen van brons verchroomd en verzinkt staal. Rondhouten van spruce, zeil van dacron met hoes. Roestvrijstalen want, standaard inventaris, Prijs, geheel compleet in de bovengenoemde uitvoering, exclusief omzet belasting, ƒ 4.000,–
Folder uitgegeven tijdens de Hiswa van 1964. Linksboven het silhouet van de twaalfvoetsjol
Verder
Tussen 1964 en 1969 is over bovenstaande twaalfvoetsjol niets meer in de werfboeken terug te vinden.In 1969 blijkt dat de boot door het Watersportverbond is gemeten en zeilnummer 657 heeft gekregen. De eerste eigenaar is H. Goor uit Zandvoort en de naam werd “Dinges”. Volgende eigenaars noemden de jol ‘Never Mind’, ‘Dreadnought’, en ‘Kouwe Klets’. Bij de Honderd Jollen wedstrijd met Pinksteren 1989 won de toenmalige eigenaar Daniels met de ‘Dreadnought’ de “75ste prijs”.
Nederlandse Kampioenen
Sinds 2008 is de eigenaar Wim Bleeker, de 12 voetsjol heet nu “Chuchubi”. Op de foto is de “Chuchubi” te zien tijdens een wedstrijd.
Bleeker schrijft dat de jol zeer snel is en zowel in 2010 en 2011 met stuurman Jeroen de Groot uit Kropswolde Nederlands Kampioen werd. Beide keren was Damy Jansen zijn bemanning. Een prachtige prestatie, want de jol is inmiddels bijna 50 jaar oud!
De Kampioenen van 2010 en 2011, links Jeroen de Groot, rechts Damy Jansen
leuk om dingen uit je geboorte dorp te zien als je al meer dan 30 jaar op sardinie woont. ik meen te herinneren dat mijn vader tijmen bastiaan uiterwijk ook een periode bij de vlijt heeft gewerkt als schilder.het sito kwam tevoorschijn door steve job’s jacht Venus.groeten van een warm eiland sardinie. margreet uiterwijk