1 9 2 3
Jollenwedstrijd op de Westeinder. Jan Hesterman, 1927
Maandag 1 oktober 1923 was het dan eindelijk een feit: de twee broers Henk en Johan de Vries verlieten de werf van hun vader en begonnen hun eigen scheepswerf aan de Oosteinderweg in Aalsmeer. Op de oude akker die ‘Amerika’ werd genoemd hadden de laatste aardbeiplanten plaats gemaakt voor een houten loods van 10 bij 50 meter. Het was oktober en in deze periode begon de winterberging van zeil – en motorjachten, aan nieuwbouw kwamen de 26 en 24 jaar oude scheepsbouwers nog niet toe. Vanuit die eerste jaren zijn jammer genoeg geen foto’s bekend, gelukkig hadden ze de bekende restaurateur en kunstschilder Jan Hesterman als klant. Hij maakte drie jaar na de oprichting in 1927 een schilderij van een wedstrijd van 12-voetsjollen op de Westeinderplas. En daarop zien we twee jollen die op de nieuwe scheepswerf waren gebouwd. Rechts van het midden de jol met nummer 142 “Prekkel” genaamd en eigendom van J.H.A. Sassen en rechts daarvan de 194 “Bruinvisch” van W.J.J. Troostenburg de Bruyn.
————————–
1 9 4 8
“Quelpaert” bouwnummer 479 1948
Vijfentwintig jaar oud is scheepswerf De Vlijt inmiddels en er is wel wat gebeurd in die jaren! Zo werd in 1937 de werf “Westeinder” van Jan de Vries, de jongere broer van de twee oprichters, in het bedrijf opgenomen. “Westeinder” hield zijn plek aan de Uiterweg in Aalsmeer. Scheepswerf “De Vlijt” bleef aan de Oosteinderweg waar men verder ging met het bouwen van schepen van hout, staal en later ook aluminium. In de bouwlijst vinden we in 1948 bij nummer 479 de mahoniehouten torensloep “Quelpaert”, ontworpen door G.W.W.C. Baron van Höevell. Het zeiljacht heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 8.18 meter, breedte 6.40 en diepgang 1.15 meter. Het totale zeiloppervlak is 30.7 m2 . De opdrachtgever, J.A. Doyer werkte jarenlang als reder in het verre oosten, daarom koos hij misschien voor deze scheepsnaam. Met ‘Quelpaert’ kan zowel een klein VOC-schip worden bedoeld, maar ook het Koreaanse eiland Jeju. Hoewel het schip waarschijnlijk nog bestaat is er eigenlijk geen goede foto van te vinden, daarom een foto uit 2004 tijdens de restauratie van het zeiljacht dat tegenwoordig “Amphitrite” heet.
——————–
1 9 7 3
“Big R” bouwnummer 604 1973
In oktober van het jaar 1978 bestond de scheepswerf precies vijftig jaar. Na 1960 was de nieuwe naam “Gebr. De Vries Scheepsbouw, werven De Vlijt en Westeinder” geworden. Eerder, in 1949, was er een samenwerking tussen Nederlandse scheepsbouwers ontstaan die de naam “Feadship” kreeg. Veel werven haakten in de loop der jaren af, maar de onafhankelijke familiebedrijven Van Lent en De Vries bouwden de samenwerking steeds verder uit. Nadat in 1972 de kwekerij van G. Oud was overgenomen, verdubbelde het werfoppervlak, de oude akker Amerika werd nu in zijn geheel voor scheepsbouw gebruikt. Na 1973 gingen de oprichters met pensioen en traden de vijf zoons in de voetsporen van hun vaders. Het 50-jarig jubileum, kreeg in oktober een speciale glans door het opleveren van bouwnummer 604, het stalen motorjacht “Big R” dat een lengte had van 45 meter.
————————
1 9 9 8
“Iroqois” bouwnummer 654 1998
‘De Vlijt’ is 75 jaar oud en na 1989 worden de drie scheepshellingen vervangen door bouwdokken, in 1996 is ook dok 2 klaar voor gebruik. De tweede generatie directeuren wordt geleidelijk opgevolgd door een nieuwe generatie familieleden De Vries. Moderniseringen en veranderingen volgen elkaar in snel tempo op, ook worden de gebouwde jachten steeds maar groter. Het jubileum wordt groots gevierd met onder andere een personeelsreis naar Londen.
In 1998 werd bouwnummer 654, het 50 meter lange, stalen motorjacht “Iroquois” te water gelaten. De tien passagiers op het schip werden verzorgd door een bemanning van elf personen, ze waren verzekerd van zorgeloze vaartochten!
————————
2 0 2 3
“Obsidian” bouwnummer 710 2023
De scheepswerf bestaat 100 jaar! Maar is springlevend met een productie die eigenlijk boven alle verwachtingen uitstijgt. De hellingen zijn verdwenen en hebben plaats gemaakt voor drie bouwdokken die bijna voortdurend zijn bezet met nieuwe jachten. De aangrenzende kwekerijen zijn in de voorbije jaren opgenomen in het grote werfterrein. Wat ook opvalt is de naam die de scheepswerf sinds 2006 mag voeren, “Koninklijke De Vries Scheepsbouw”. Maar verder lijkt er eigenlijk niet veel veranderd in deze 100 jaren, want nog steeds bouwen vakmensen prachtige en solide schepen voor klanten die uit alle windstreken komen. En al zijn er door heel Nederland verschillende De Vries bedrijven bij gekomen, nog altijd wordt er gewerkt op de vroegere akker in Aalsmeer aan de Oosteinderweg waarop aardbeien werden geteeld.
Midden in dit kroonjaar verlaat bouwnummer 710, een motorjacht van 84 meter lengte en gedoopt als “Obsidian” de scheepswerf. Een prachtig diesel – elektrisch hybride schip, zonder aandrijfassen of roeren. Er wordt gestreefd naar zo weinig mogelijk fossiele uitstoot, zowel op zee als in de haven. Dus, al is in de deze 100 jaar veel hetzelfde gebleven, tegelijkertijd is er enorm veel veranderd, gemoderniseerd en verbeterd.
——————————-
Huib,
Wat een enorm leuk stukje weer over de familiewerf.
Thanx