Einde
Aan alles komt een einde, ook aan de stroom twaalfvoetsjollen die op de werven van de gebroeders De Vries waren gebouwd. Meester jollenbouwer Berkelaar ging omstreeks 1964 met pensioen en De Vries ging steeds meer grote, stalen motorjachten bouwen. De twee jollen uit 1964 waren de laatste van de ongeveer 270 houten zeilscheepjes van dit type die de werf verlieten.
HISWA
In 1963-1964 werden op scheepswerf “Westeinder”, onderdeel van Gebroeders De Vries Scheepsbouw, aan de Uiterweg in Aalsmeer twee mahoniehouten 12-voetsjollen gebouwd. Beide jollen werden met bouwnummer 588 voor eigen rekening op stapel gezet, misschien in verband met de naderende HISWA-tentoonstelling.
Op deze tentoonstelling die in het voorjaar van 1964 werd gehouden, toonde De Vries op stand 149 de Caravelle “Serena” én een van de twee mahoniehouten 12 voetsjollen.
Nauwelijks zichtbaar achter de romp van de “Serena” is het zeiltje van de 12-voetsjol zichtbaar in het Rai gebouw
Hiswa folder maart 1964, linksboven het silhouet van de 12-voetsjol
In de folder wordt van de 12-voetsjol het volgende vermeld: huid en afwerking van mahonie, eiken constructiedelen. Bevestigingsbouten, nagels etc. van brons en koper. Beslagen van brons verchroomd en verzinkt staal.
Rondhouten van spruce, zeil van dacron met hoes. Roestvrijstalen want, standaard inventaris. Prijs, geheel compleet in de bovengenoemde uitvoering, exclusief omzet belasting, ƒ 4.000,–
Jolly Roger
Pas in 1966 blijkt dat deze (naamloze) twaalfvoetsjol via jachthaven Kersken uit Kudelstaart naar Zwitserland is verkocht. De bestemming was Bootswerft Kurt Heinrich in Kreuzlingen, Zwitserland. Eerst werd de jol in Nederland nog door het Koninklijk Watersportverbond gemeten en kreeg het nummer H 653, dit nummer werd in de spiegelknie ingeslagen. De twaalfvoetsjol werd geheel compleet voor ƒ 4000 verkocht.
In 2014 heette deze jol in Zwitserland “Jolly Roger”, met zeilnummer Z 18, de eigenaar was Ch. Bender uit Winterthur, Zwitserland. Later werd de “Jolly Roger” te koop aangeboden en verscheen er een foto van de spiegel met de scheepsnaam. Waarschijnlijk bestaat de “Jolly Roger” nog steeds.
Chuchubi
De tweede 12 voetsjol van bouwnummer 588 werd verkocht aan jachthaven Kersken, het is niet duidelijk wanneer dit gebeurde. In het jaar 1969 werd ze officieel gemeten en kreeg ze het registratienummer H 657. Eigenaar H. Goor uit Zandvoort gaf haar de naam ”Dinges”.
Twee maal Nederlands Kampioen
In 2009 werd door de toenmalige eigenaar W.A. Bleeker de naam veranderd in “Chuchubi”. Zowel in 2010 als in 2011 werd deze jol Nederlands kampioen met de bemanningsleden Jeroen de Groot en Damy Jansen. De “Chuchubi” vaart nog steeds.
“Chuchubi” met Marcel Bleeker aan het roer en Damy Jansen, omstreeks 2010-2011
Mallen
Scheepstimmerman Henk Graafsma werkte meer dan veertig jaar bij De Vries in Aalsmeer en hij heeft gelukkig een goed geheugen. Zo herinnerde hij zich nog dat op verschillende plaatsen in de loods van de vroegere scheepswerf ‘Westeinder’ bouwmallen van een 12-voetsjol moesten liggen. Misschien wel zeventig of tachtig jaar oud, maar in ieder geval al zeker vijftig jaar niet meer gebruikt.
Henk ging zoeken, het ergste stof wegvegen en legde alles wat hij gevonden had keurig op de betonnen vloer van de loods. Ongeveer zoals een archeoloog voorzichtig de resten van een voorwereldlijk dier bij elkaar zoekt en daarna alles de juiste plek probeert terug te geven.
Zo zagen Wietske, de redacteur van het ‘Jollenbulletin’ en ik in 2013 op een stormachtige junidag de mallen van de 12-voetsjol terug. Nog steeds zeer stoffig, het hout soms aangetast door vocht en stof, maar alles eigenlijk nog direct te gebruiken. ‘De resten van een dinosaurus van twaalf voet lang’, zei Wietske en ik was het helemaal met haar eens. Alles is er nog, het roer met daarop gespijkerd de mal van de helmstok, de zwaardkast, het zwaard, de wrangetjes en ga zo maar door. Prachtig om dit terug te zien en prachtig dat het, waarschijnlijk onbewust, zo lang bewaard is gebleven.
Daarna klikten onze camera’s om deze kleine historische vondst vast te leggen. Wat zal hierna met deze mallen gebeuren? Weggegooid worden ze zeker niet!’
De mallen van een 12-voetsjol op werf “Westeinder”