Ga naar de inhoud
Scheepswerf de Vlijt

Scheepswerf de Vlijt

Menu
  • Home
  • Over deze website
  • Scheepsbouwfamilie De Vries
Menu

Sharpie, 1932

Gepubliceerd op september 6, 2018mei 30, 2025 door Huib de Vries

Sharpie 
Omstreeks 1930 ontstond de Sharpie in Duitsland naar het ontwerp van Ir. H. Kröger, de officiële naam was 12 m² klasse. Lengte 5.99 m, breedte 1.43 m met een v-vormige bodem. Het zijn lichtgebouwde zeiljachtjes met 12 m² zeil. In 1933 werd de Sharpie als internationale klasse erkend. Van Kampen schreef in “De Zeilsport” het volgende; de Sharpies zijn op verfijnde manier gebouwd en daarom niet zeer geschikt voor amateurbouw. 

De eerste
In maart 1932 kreeg Scheepswerf “De Vlijt”, van de broers H. en J. de Vries te Aalsmeer van J.A.H. Willinge, makelaar in jachten te Heemstede, opdracht om vijf 12 m² ‘Sharpie jollen’ te bouwen. Al in de maand mei waren de eerste drie gereed en werden afgeleverd aan A.F. Dudok van Heel uit Naarden, G. Nolles, Amsterdam en  H.R. Fokkinga uit Rotterdam.

Prijs
Er is in het archief nog een prijsopgave uit juni 1932 van de “Joy” voor A.E. Dudok van Heel terug te vinden, daarin wordt het volgende vermeld (prijzen in guldens):
Boot  495
Dekzeil 30
Waterdicht kussen 3,25
Totaal: ƒ 528,25

Sharpie H 20, “Joy”, ca 1933

Registratie
Op 24 juni 1932 werden de bij De Vries gebouwde Sharpies officieel geregistreerd en kregen de volgende zeilnummers. H 20 “JOY” van A.E. Dudok van Heel, Naarden, H 24 “WIJSNEUS” van R. Nolles, Breda, H 32 “VAGEBOND” van W. Lasthuijzen, Baarn en H 29 “WIKKERDEWIK” van H.R. Fokkinga, Rotterdam. In de volgende maand werd H 31 “AHOY” van ir. G. Nolles, Amsterdam geregistreerd. In september verkocht makelaar Willinge een bij “De Vlijt” gebouwde Sharpie aan A.G. Wijntjes, Leiden, de registratie werd H 30 “TAKE CARE” van E.J. Wijntjes, Leiden.
De zesde en laatste Sharpie van dat jaar werd niet via makelaar Willinge verkocht, maar rechtstreeks aan W. Lasthuizen uit Baarn, registratie H 32 “VAGEBOND”

Het duurde ruim 3 jaar voordat er weer een Sharpie op ‘De Vlijt’ werd gebouwd, dit was de H 136 “MOOR” voor M. Buitenhuis uit Beverwijk. Het is opvallend dat van deze boot geen bouwnummer is te vinden, zeer waarschijnlijk werd het onder hetzelfde bouwnummer gebouwd als de teakhouten Baby motorkruiser “Kruimeltje” voor dezelfde opdrachtgever.

H 136,  “Moor”, foto uit archief van de familie Buitenhuis

Slot
Meer Sharpies werden er door De Vries in Aalsmeer niet gebouwd, het zou bij deze zes boten blijven. Er is niet veel meer van deze mooie zeiljachtjes bekend in ons archief. Met de H 20 “Joy” zeilde Dudok van Heel verschillende wedstrijden tot hij zijn boot in 1934 verkocht aan iemand die volgens de Waterkampioen in Nederlands Indië woonde.

 

 

 

1 gedachte over “Sharpie, 1932”

  1. Robin Ponsen schreef:
    juli 9, 2022 om 11:47 am

    Goede middag.
    Wij zijn een originele sharpie aan het restaureren.
    En zijn nu met het tuigplan bezig.
    Alles is er nog zelfs de orginele katoene zeilen in goede staat.
    Waar we nu tegen aan lopen is hoe het lopend en staand wand precies heeft gezeten .
    Zijn er nog tekeningen hier van .
    Met name de verstaging en hoe deze aan de mast top heeht gezeten .
    Met vriendelijke groet,
    Robin Ponsen

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Welkom!

Scheepswerf De Vlijt was de naam van wat tegenwoordig Koninklijke De Vries Scheepsbouw uit Aalsmeer is. Huib de Vries, nazaat van de grondleggers van deze scheepswerf, beschrijft op deze website de geschiedenis van zeil- en motorschepen, die werden gebouwd tussen 1906 en 1985. Lees meer

Categorieën

  • Aalsmeerse vaartuigen
  • Bijzondere verhalen
  • Featured
  • Foto's
  • Grundels
  • Historie familie De Vries
  • Motorjachten
  • Pramen
  • Punters
  • Sloepen
  • Sloepen en vletten
  • Speciaal vaartuigen
  • Uncategorized
  • Zeiljachten